Šoférujete? Nezabúdajte na preventívnu prehliadku u očného

Každý rok sa v dôsledku zlého zraku u vodičov stane na Slovensku niekoľko tisíc dopravných nehôd. Aj keď neexistuje zákon, ktorý by určoval, ako často musia vodiči absolvovať očné vyšetrenie, aby neohrozovali bezpečnosť cestnej premávky, vo vlastnom záujme by si mal každý vodič skontrolovať zrak približne každé 2 roky. Dodržiavate to?

Vodič musí pred jazdou podniknúť také opatrenia, aby bol spôsobilý na jazdu. Z hľadiska zraku to znamená zabezpečiť minimálnu zrakovú ostrosť na úrovni 70%.  Ak má vodič pocit, že vidí zle, sadne si za volant a spôsobí nehodu, nesie za ňu aspoň čiastočnú zodpovednosť. Ak ste ešte neabsolvovali komplexné očné vyšetrenie, objednajte sa v našom očnom centre VISTAMET, spoločne nájdeme termín.  

Videnie za šera a v noci 

Zdravé oči sa dokážu rýchlo prispôsobiť meniacim sa svetelným podmienkam. Ak sa náhle zotmie, zreničky sa nám rozšíria, aby do oka vošlo viac svetla. Rovnako sa  prispôsobí nízkej intenzite svetla aj naša sietnica. Zaujímavé ale je, čo sa deje v našich očiach pri nočnej jazde autom. 

Keď sa začne stmievať, začnú v našom oku pracovať takzvané čapíky, ktoré sú zodpovedné za vnímanie farieb. Zároveň sa aktivujú tyčinky, ktoré sú veľmi citlivé na svetlo a dokážu vidieť len čiernobielo. To znamená, že pri jazde za šera čapíky zachytávajú červené zadné svetlá áut pred vami, tyčinky zase pomáhajú vidieť tmavý okraj cesty.  

Ak sa napríklad prechádzate v noci po lese, k dispozícii máte len veľmi málo svetla. Za týchto podmienok už nie je možné vnímať farby, pretože pracujú len veľmi svetlocitlivé tyčinky: Okolie vnímame v odtieňoch šedej. To je oblasť takzvaného „nočného videnia“. 

PORUCHY VIDENIA ZA ŠERA 

Pri jazde rýchlosťou 90 km/h prejde naše auto alebo motorka za 1 sekundu vzdialenosť 25 metrov. S pribúdajúcim vekom sa výrazne zhoršuje naše videnie za šera a v tme. V niektorých prípadoch môže byť šoférovanie dokonca nebezpečné. Príčinou je zhoršenie zrakovej ostrosti a schopnosti rozlišovať kontrasty. Vzdialenosti odhadujeme nesprávne. Svetlá oprotiidúcich áut nás môžu oslniť a znemožniť nám zbadať prekážku na ceste.  Chodci v tmavom oblečení sú viditeľní až na poslednú chvíľu. Tieto problémy môžu mať rôzne príčiny. Aké sú to? 

Nočná krátkozrakosť  

Jednou z príčin poruchy videnia za šera je nočná krátkozrakosť (nočná myopia). Ide o špeciálnu formu krátkozrakosti, ktorá postihuje nielen ľudí s refrakčnou vadou, ale aj tých, ktorý majú za normálnych okolností zrak v poriadku. Cez deň títo ľudia vidia ostro a jasne. V noci však majú problém rozoznať vzdialené objekty. Pri nočnej krátkozrakosti pomáhajú okuliare, ktoré sa nosia iba pri šoférovaní v noci a kompenzujú zrakové nedostatky. 

Naša rada: Všimli ste si na sebe zhoršené videnie či problémy so zrakom? Mali by ste okamžite obmedziť šoférovanie v noci a rozhodne navštíviť očného lekára alebo optometristu. Urobíte tak pre svoju bezpečnosť aj pre bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Na kompletné vyšetrenie očí sa môžete objednať v našom očnom centre VISTAMET.  

Nočná slepota  

Pri skutočnej „nočnej slepote“ je narušená funkcia tyčiniek. Táto zriedkavá očná chyba môže vzniknúť napríklad v dôsledku vrodenej dedičnej choroby. Ešte zriedkavejšie môže nočná slepota vzniknúť kvôli nedostatku vitamínu A alebo užívaniu liekov, ktoré spôsobujú zúženie zreničky. Diagnózu „nočná slepota“ môže stanoviť iba očný lekár. Ak ide o vrodenú genetickú chybu, choroba bohužiaľ nie je liečiteľná. 

Periférne videnie v cestnej premávke 

Otestujte sa: Skúste si položiť oba ukazováky na špičku nosa. Teraz ich pomaly začnite pohybovať smerom od seba. Priestor, v ktorom ešte vidíte svoje prsty, nazývame „zorné pole“. Všetky vizuálne podnety zo zorného poľa, aj tie rozmazané, ovplyvňujú naše videnie a tým aj naše reakčné schopnosti. Pri výpadkoch zorného poľa existuje veľké riziko, že neuvidíte prichádzajúce nebezpečenstvo a dopravná nehoda je na svete. Preto pri ďalšom zrakovom teste nezabudnite nechať skontrolovať aj svoje zorné pole vyšetrením na počítačovom perimetri. 

Čo je stereoskopické videnie ?  

Otestujte sa: Prekryte si (nie zatvorte!) jedno oko a skúste chytiť niečo, čo je trochu ďalej od vás. Zistíte, že to nie je také jednoduché. Príčinu tohto javu vieme vysvetliť veľmi jednoducho. Naše oči vidia a vnímajú predmety z rôznych uhlov. Z dvoch očí vzniknú potom dva rôzne obrazy a náš mozog  z nich následne vytvorí jeden obraz s hĺbkovým efektom. Vďaka tejto schopnosti vnímať hĺbku priestoru dokážeme dobre odhadovať rôzne vzdialenosti. Bez tejto schopnosti by sme pravdepodobne ťažko parkovali bez cudzej pomoci alebo bez toho, aby sme narazili do iného auta. 

Rozoznávanie farieb v cestnej premávke 

Poruchy vnímania farieb sa najviac prejavujú pri rozlišovaní odtieňov červenej a zelenej  alebo modrej a žltej farby. Tieto farby vtedy vnímame rovnako, ako na čiernobielom televízore – v odtieňoch sivej. Odhaduje sa, že farbosleposť postihuje približne 8% mužov a iba  0,8 % žien. 

V cestnej premávke je obmedzené vnímanie farieb nebezpečné. Vodič nemusí rozpoznať rozsvietené brzdové svetlá auta pred ním alebo si môže nevedomky pomýliť farby semaforov. Pri najbližšom komplexnom očnom vyšetrení si rozhodne nechajte skontrolovať aj váš farbocit.  

Ako pohyblivé sú vaše oči? 

Základnou podmienkou pre dobrú orientáciu v cestnej premávke je, že naše oči a hlava musia byť dostatočne pohyblivé, aby sme dokázali dostatočne rýchlo vnímať ostatné objekty na ceste. Počas šoférovania musí oko neustále preskakovať z miesta na miesto, aby malo prehľad o ceste, značkách a ostatných účastníkoch cestnej premávky. Pre tento proces je nevyhnutná správna spolupráca oboch očí, pričom každé oko je ovládané šiestimi rôznymi svalmi (okohybné svaly). Ak ste unavený alebo pod vplyvom alkoholu, koordinácia oboch očí rýchlo klesá. Silu a pružnosť okohybných  svalov ovplyvňuje aj vek alebo dlhodobé užívanie liekov.  

PS: nemusíme snáď pripomínať, že alkohol za volant nepatrí. 

Ako drahé môže byť šoférovanie so zlým zrakom? 

Šoférovanie v stave, keď nie ste spôsobilý na vedenie motorového vozidla, nie je malý prehrešok. Môže byť potrestané pokutou, ale aj ďalšími sankciami. Ak napríklad šoférujete bez okuliarov alebo kontaktných šošoviek, hoci to máte zapísané vo vodičskom preukaze, zaplatíte minimálne pokutu. V horšom prípade vám hrozí zákaz šoférovania a v prípade spôsobenia vážnej dopravnej nehody dokonca aj trest odňatia slobody. Okrem toho riskujete aj vymáhateľnosť poistného od vašej poisťovne. Nezabúdajte na to, že auto v pohybe je potenciálna zbraň – neriskujte a správajte sa zodpovedne.

Náhradné okuliare v aute 

Máte v aute plnohodnotnú rezervu, dojazdové koleso alebo aspoň sadu na opravu defektu? Čo urobíte, ak sa vám počas jazdy poškodia alebo zničia okuliare? Mali by ste mať vždy v aute po ruke minimálne staršie, už menej používané okuliare ako núdzové riešenie. Najlepším riešenie je mať v aute náhradné okuliare s rovnakými dioptriami. Pri cestách do niektorých krajín (napr. do Švajčiarska) je dokonca povinné mať so sebou náhradné okuliare. 

Bol pre vás článok zaujímavý alebo ste sa po jeho prečítaní objednali na vyšetrenie do nášho centra VISTAMET? Dajte nám o tom vedieť, prípadne prepošlite článok svojim blízkym.